Vajon mikor érdemes újra rákapcsolni az online jelenlétünkre? Máris késésben vagyunk, vagy van még időnk? Dajka Gáborral beszélgettünk.
Kiértünk a harmadik hullámból, de máris azzal riogatnak, hogy érkezik a negyedik. Ami azt is jelentheti egyben, hogy újra át kell állni az internetes eladásra.
Az internetes eladásról le sem kellett volna állni. Tudomásom szerint, a vírus még évek múltán is velünk lesz, és hol erősebben, hol mérsékelt módon fogja befolyásolni az életünket. Már szinte minden kereskedőnek muszáj webáruházat üzemeltetnie, hiszen a vásárlók már ott vannak anyagi és kényelmi szempontok miatt. Gyorsan össze tudják vetni az árakat és pár kattintással – sokszor regisztráció nélkül – tudnak legtöbbször ingyenes házhoz szállítással vásárolni. A csomagátvevő automaták is sok vásárlónak fokozza a kényelmét, hiszen akár reggel 6 órakor, munkába menet fel tudja venni a csomagját – nem kell egész nap várnia a futárt – és ezt is legtöbbször ingyen.
Hogyan látod, érdemes berendezkedni online hosszútávra a vállalkozásoknak, cégeknek?
Hogy érdemes-e most belevágni az online kereskedelembe? Persze. Viszont minden híresztelés ellenére, egy átlagos webáruházat felfuttatni hosszú hónapok kemény munkájába, és egy szemmel látható összegbe kerül. Ma már eljutott a technika arra szintre, hogy 2-3 nap alatt át lehet venni egy átlagos webáruházat, 5-10.000 termékkel, jogilag helyes ÁSZF-el, számlázó program integrációval. Viszont a vásárlók még hiányozni fognak, és a gyorsan felépített webáruház tulajdonképpen egy sablon lesz, vagy ha úgy tetszik, mi leszünk 10. vagy akár a 70. másolat a piacon. Nem lesz benne senkinek sem a szíve és hite.
Nem lesz egyszerű a következő időszak abból a szempontból sem, hogy közelednek a választások, ez befolyásolhatja valahogy az internetes elérhetőségeket? A Google vagy a Facebook algoritmusait drágábban győzhetjük majd meg?
A hetek előrehaladtával egyre több politikai hirdetést fogunk kapni a Facebookon is. Ez vállalkozóként azt is jelenti, hogy drágulni fognak a kattintási árak. Másrészről a felpaprikázott emberek tolla erősebben fog fogni, ha kritikáról van szó.
Szóval érdemes azzal számolni, hogy ugyanannyi pénzből kevesebb embert érünk el, ezáltal a vásárlók megszerzésének a költsége emelkedni fog, illetve a kommentelőkkel türelmesebbnek kell lennünk, mert sokan most vitatják meg egymás anyukájának a foglalkozását a politikai oldalak alatt, de a Covid után sajnos sokaknak beleépült az életükbe az unalomból esténkénti stressz és gátlásoldó nedű hörpintgetése. Kemény hónapok elé nézünk.
Szerinted mi a legfontosabb feladata online most egy vállalkozónak?
Láthatónak, hallhatónak és megjegyezhetőnek kell lennie. Nagyon intenzív ingert kell átadnia a közönségnek. Egyrészt eddig is ezt kellett volna csinálniuk, de most különösképpen, hiszen lassan itt a karácsony. Bár már a nyár elején elő kellett volna készülni a szeptemberi szezonra, hogy szeptemberben a Black Friday-re tudjon készülni a vállalkozó.
Minél több cég, vállalkozás dönt úgy, hogy költ az online marketingre, annál nehezebb lesz előre pozicionálni magunkat, hiszen nagyobb lesz a verseny?
Igen. A verseny eddig is óriási volt, de szerintem idén lesz a legnagyobb. Egyrészt a választások megváltoztatják az emberek hangulatát, másrészről pedig én azt vettem észre, hogy egyre több lengyel, román és szlovák, egyszóval külföldi tör be a hazai piacra. És nem azt írtam, hogy próbálnak betörni a piacra! Érdemes tudni, hogy nagy általánosságban elmondható az, hogy tapasztalattal, árukészlettel, tudással és finomra hangolt webáruházzal nyomulnak. A vásárlónak pedig sokszor csak a csomag átvételekor derül ki az, hogy bizony külföldi cég küldte ki a csomagját. És talán akkor is csak azért, mert nem számított arra, hogy másnap csenget a futár és nem kell napokat várnia.
Külföldön egyébként inkább jutalmazzák a vásárlókat. Nálunk pedig inkább büntetik őket.
Erre jó példa a webáruház-tulajdonosoknak készített és folyamatosan frissülő feketelista. A listára a problémás vásárlók kerülnek fel, de főleg azok, akik nem vették át a csomagot. És itt kanyarodnék vissza az előző bekezdésre. Idehaza alig van raktárkészletük a kereskedőknek. Szinte mindenki akkor rohan a nagykerbe, amikor valaki rendelt tőlük valamit. A feketelista pedig azért jött létre, mert sok esetben 2-3 át nem vett rendelés tönkreteszi a kereskedőt, hiszen nincs több forgótőkéje.
Hogyan lehet kitűnni szerinted most majd a várható hatalmas marketing zajban? Milyen ötleteid vannak?
Egy sikeres webáruház üzemeltetése ma már jó részt technikai sport. Erre a racionálisan fejlett emberek le is csaptak. Sok nagyszerű technikus áll a rendelkezésére a webáruház-tulajdonosoknak. Viszont érzelmileg fejlett szakemberből nagyon kevés van, de sokszor mivel maga a vállalkozó is inkább matekból tolja az életet, meg sem fordul a fejében az, hogy érzelmeket is pendíteni kéne. Ráadásul a legtöbb vállalkozó nem mer kockázatot vállalni.
Szóval ha valaki meg tudja mozgatni a vásárlók érzelmeit, annak nyert ügye van. Viszont a legtöbb vállalkozó attól tart, hogy lesznek olyan emberek, akik pont emiatt nem fognak vásárolni, mert nekik nem fog tetszeni egy reklám. A saját megfelelési kényszerüket viszik bele az üzletükbe.
Hm. Ötletek. Ötleteik általában a tanulóknak vannak, a szakembereknek pedig megoldásaik. Addig nem érdemes szuper szegmentációról, szociológiáról, személyiség lélektanról, esztétikáról, kampányépítési technikáról beszélni, míg legalább az alapok alapja nincs rendben. Pl. 10-ből jó ha 1 webáruházban található meg a rólunk rész. Itt ugyan magunkról kéne beszélnünk, de valójában a potenciális vásárlóinkat húzzuk be a saját kis világunkba.
Ha tehetnéd, mit üzennél azoknak, akik most akarnak belevágni az online értékesítésbe?
Nincsenek csodák, nincsenek kiskapuk, nincsenek titkos trükkök, csak kőkemény munka van, amely évek múltán érik be. A marketing-tanácsadó pedig csak egy segítő, aki a vállalkozó elképzelésen és attitűdjén csiszolgat, illetve segíti a vállalkozót megértenie a vásárlóit.
Ha szeretnéd a webáruházadat egyedivé tenni, akkor kezd a RÓLUNK résszel. Kérj árajánlatot itt: https://dajka-gabor.hu/ofm/kapcsolat/
Major Zsuzsanna, hírmenedzser