Németh-Balog Nikoletta a családi konyhában kísérletezett először fokhagymakrémek készítésével. Célja az volt, hogy elérje a tökéletes ízharmóniát. Sikertörténet lett, és ami még fontosabb: a makói hagyma, mint brand fennmaradhat!
támogatott tartalom
„Addig próbálkoztam az összetevők arányaival, amíg el nem értem a tökéletes ízt” - A konyhájában hónapokig tartó kísérletezés eredményeként született meg az első fokhagymakrém, amit először a családnak és barátainak adott ajándékba Nikoletta. „Mindenki azt kérdezte, mikor lesz újra, mert nem bírják kivárni a következő karácsonyt."
Németh-Balog Nikoletta és férje, Németh Ádám közös vállalkozása, a FokhagyMakó. A makói és környékbeli földeken termesztett őszi fokhagymából készült krémjeik különleges ízvilágukkal és kézműves jellegükkel újra ráirányítják a figyelmet a méltán híres makói fokhagymára.
A fokhagyma termesztése Nikoletta férjére, Ádámra hárul, aki őstermelőként gondoskodik az alapanyagról. A FokhagyMakó név tőle származik. „Szeretnénk, ha minél többen megismernék a termékeinket, és nem titkolt célunk az sem, hogy újra a köztudatba kerüljön, hogy Makón még igenis van hagymatermesztés” – mondta.
Nikoletta kifejtette: „A szüleim nagyon örülnek, hogy ebben dolgozunk és tovább visszük a családi hagyományokat. Gyerekkoromban én is sokat jártam ki a hagymaföldre dolgozni. Amikor a mesterképzésre jártam, még 10 órakor az egyetemen ültem, de 3-kor már kinn voltam a földeken. A mindennapokban szellemi munkát végzek, teljes mértékben kikapcsol, hogy fizikait is végezhetek mellette. Targoncázok, traktort vezetek és szüleim gazdaságának köszönhetően modern gépekkel tudjuk termelni a fokhagymát. Ez az életem része, el sem tudnám képzelni máshogyan. Még akkor sem, amikor hajnal egy órakor még kinn vagyunk a betakarítási szezonban.”
Ádám viszont, nem mozgott otthonosan a mezőgazdaság világában. Elmondta: „Én egy autóipari közegből jöttem, semmi rálátásom nem volt a mezőgazdaságra, a feleségem és családja révén kezdtem el én is ebben az iparágban tevékenykedni. Jelenleg 10 hektáros területen termesztjük a fokhagymát, a terméshozam mindig az adott év függvénye, de átlagosan olyan 120-160 tonna termésünk van, amit utána értékesítünk, főként pucolt formában.
A krémeket ketten készítik a családi konyhában, tehát minden egyes üveget ők maguk töltenek meg. A címkét is ők tervezték meg és ragasztják az üvegekre.Nikoletta elmondta a kezdetekről: „A férjem szüleinek falujában kért fel az egyik helyi rendezvény szervezője, hogy készítsünk fokhagymakrémet, mert szerinte nagyon népszerű lenne a vásárlók körében. Elfogadtuk a felkérést, akkor még csak kétfajta krémmel kezdtük meg az értékesítést, ennek ellenére nagyon nagy sikerünk volt. Ez adott egy akkora löketet, hogy elkezdtünk ezzel komolyabban foglalkozni.
Mára már nagyon sok felkérést kapunk az ország számos pontjáról, hogy vegyünk részt a helyi kézműves és termelői piacokon. Az élelmiszeripari előírásokat természetesen szigorúan betartjuk, ha esetleg idővel egy feldolgozó üzemet építünk ki erre, akkor is személyesen fogom felügyelni a folyamatokat és minőséget. A mi termékünk abban különbözik a piacon lévő többi hasonlótól, hogy nagyon krémes, pépes textúrája van. Ebben különbözik a Magyarországon elérhető többi fokhagymakrémtől amelyeknek sokkal inkább zúzott állaga van. Nyugodt szívvel adhatjuk a gyermekeknek is, hiszen nem tartalmaznak semmilyen mesterséges tartósítószert. Mint köztudott egészséges, rengeteg pozitív élettani hatása van, így sokan fogyasztják főleg a hidegebb időszakban.
Praktikus, hiszen elég csak elővenni a hűtőből, ráadásul sem pucolni, sem darálni nem kell, hiszen késztermékről beszélünk. Felbontás után egy évig eltartható a hűtőben. Megkönnyíti a mindennapi főzést, mivel néhány másodperc alatt belekerülhet a fokhagymakrém az ételbe”- tette hozzá.
A natúr fokhagymakrémen felül ma már többféle ízesítéssel találkozhatunk. Van magyaros, kapros, zöldfűszeres, mézes-mustáros, mézes-chilis.
„Mindig próbálunk megújulni, új ízeket kitalálni. A konfitált fokhagymakrémünk is nagyon népszerű. Olivaolajban, alacsony hőfokon, lassú eljárással készítjük, friss zsályával és rozmaringgal fűszerezzük. Egy kellemes, krémes textúrájú fokhagymát kapunk. Pirítóskenyérre kenve magában vagy vajjal keverve fenomenális, ez az egyik húzótermékünk. Emellett savanyított fokhagymát is készítünk, mint például ecetes, kovászos, balzsamecetes fehérboros. Utóbbit indiai recept alapján készítjük, amit minimum 7 hétig érlelünk. Sima natúrkrémünkből a 100, 200, 300 grammos kiszerelés mellett elérhető az 1 kg-os változat is, melyet éttermeknek szoktunk szállítani elsősorban. Szeretik a főzéshez használni, mert finom, minőségi és egyszerű vele dolgozni. Visszaadja a nyers, darált fokhagyma ízét” - mesélték az Értékes Ötletek Blognak.
Nikoletta otthonosan mozog a konyhában: Nagyon szeretek főzni, különlegességeket-újdonságokat kipróbálni, néha kicsit bátrabban, kreatívabban. Jól ismerem a tradícionális magyar konyhát, alapvetően ehhez készítettük natúr krémünket, mivel nagyon sok ételünk elengedhetetlen fűszere a fokhagyma. Az ízesítésekkel ezt szerettük volna tovább gondolni és egyszerűsíteni a mindennapi főzést. A mézes-mustáros ízű termékünk például édesanyám ötlete volt. A többi ízesítés a hazai alapfűszerek ötvözetéből jött létre.
Hetente többször főzök, nagyon megkönnyíti a munkát. Én már szinte csak ezekkel fűszerezek itthon. A mézes-chilis krémünk édes és pikáns ízek találkozása, oldalasra vagy akár csirkeszárnyra kenve különleges ízt kölcsönöznek az ételnek. Egy egyszerű tésztaételt vagy egy csirkemellet, sültet bármikor feldobhatunk az ízesített krémekkel, pofon egyszerűen. Vevőink visszajelzése alapján, termékeinket nem csak főételekhez használják hanem például salátákhoz, öntetekhez keverve, magában.
Nikoletta a makói JAG-ba járt középiskolába, majd Szegeden munkajogot hallgatott, ezután pedig a Corvinus Egyetemen közgazdász mesterdiplomát szerzett. A főállása szorosan kapcsolódik a mezőgazdasághoz, jelenleg elemző-közgazdászként dolgozik, agrárkockázatelemző munkakörben.
Felmerült a kérdés a beszélgetésünk során természetesen arról, hogy vajon miért gondolják azt sokan, hogy a makói hagyma eltűnt. Nikoletta ezzel kapcsolatban elmondta: „Mi is ültetünk spanyol illetve francia vetőmagot is. Minden évben megvásároljuk a fémzárolt magot és ezt maximum 2-3 évig ültetjük vissza. Ez a terméshozam és a minőség miatt is nagyon fontos. A makói öntéstalajon magas aranykoronás földek vannak, mely kedvez a hagymatermesztésnek. Sokkal karakteresebb, erőteljesebb és az illóolajtartalma is magasabb a makói földeken termett hagymának. Az, hogy makói öntéstalajon és makói földeken gazdálkodunk hatalmas értéket ad.
A FokhagyMakó termékeit piacokon, vásárokon, valamint webshopjukon keresztül is meg lehet vásárolni, és az ország bármely pontjára rendelhetünk belőlük. A visszajelzések nagyon pozitívak: „Szeretjük, amikor személyesen találkozunk a vásárlókkal, és látjuk, hogy mennyire örülnek a termékeinknek. Más, amikor egy arcot is lehet társítani a termékhez, ez személyesebbé teszi az egész folyamatot.”
A családnak nem titkolt célja, hogy minél több magyar háztartásba eljusson a FokhagyMakó, és újra fellendítse a makói hagymatermesztés hírnevét.
Elérhetőség:
webáruház: https://fokhagymako.sumupstore.com/
https://www.facebook.com/profile.php?id=61559270917358
Nézd meg a képgalériát is: