A kibontakozó gazdasági válság a leghamarabb a turisztikai szektort érte el. Fürdők, szálláshelyek, éttermek tulajdonosai és dolgozói kerülnek nagyon nehéz helyzetbe. Kelemen Attilával, az Akomo szálláspiaci direkt értékesítést támogató szolgáltatás társtulajdonosával megpróbálunk segíteni, körbejártuk a témát.
Hogyan érintette a turisztikai szektort a koronavírus- járvány?
A koronavírus már azelőtt érintette a magyar turizmust, mielőtt az első hazai beteget bejelentették volna. Először a külföldi utazásokat kezdték lemondani az utazási irodákban, később pedig a hazai utazások esetében is hasonló döntések születtek. Sajnos a közeljövőben komoly nehézségekkel kell a turisztikai vállalkozásoknak szembenézni. Persze igaz ez a gazdaság más területeire is. Gondoljunk csak bele, hogy ha a szálláshelyekre nem érkezik vendég, akkor nem kell neki reggelit és vacsorát sem felszolgálni. Ha ezekre nincs szükség, akkor ehhez alapanyagra sincs szükség, így az őstermelőtől nem kell tojást venni, zöldséget beszerezni. Tehát ez egy spirál, amelynek csak egy eleme a turizmus.
Melyek a legnagyobb problémák most?
Az egyik fő probléma a szálláspiacon az, hogy magasabb a lemondott szobák száma, mint az új foglalások száma. Ez persze érthető. Ám itt hívnám fel a figyelmet a kezdeményezésre, amelyben arra kértük a vendégeket, hogy ne mondják le szállásfoglalásaikat, hanem ütemezzék át másik időpontra. Ezzel elérhető az, hogy a szálláshely ne kerüljön azonnal likviditási problémába, hiszen ha mindenki visszakéri a befizetett előleget, akkor az óriási teher amellett, hogy bevételük nincs. Biztos vagyok benne, hogy mindenkinek fűződik egy kedves élménye valamelyik szállodához, gondoljon arra, hogy ha a jövőben is menni szeretne pihenni, akkor ezzel a gesztussal támogassa a szálláshelyeket. Hangsúlyozom, ne a pénzéről mondjon le, hanem ütemezze át az utazását.
Milyen megoldásokat javasolsz?
Egyrészt az előbb leírt #nemonddleaszállásod kezdeményezést a vendégek részéről, másrészt a kríziskommunikációt a szállásadók részéről. Muszáj megszólalni, ne maradjon senki sem csendben. Beszéljenek a közösségükhöz a Facebook-on, írjanak hírlevelet a feliratkozóknak, tájékoztassák őket a helyzetükről. Ne árengedményben gondolkodjanak, mert nem az árak miatt nem foglalnak a vendégek, hanem a kialakult vírushelyzet miatt, tehát én is azt tudom mondani, amit a Magyar Szállodák és Éttermek szövetségének elnöke, miszerint ne az árcsökkentésben lássanak megoldást. Fontos a higiéniai lépéseket is közölni, milyen óvintézkedéseket tesznek annak érdekében, hogy a vendégek biztonságosan tölthessék el az idejüket. Természetesen gondolni kell arra is, hogy a Kormány bevezeti azt a rendelkezést, amely alapján a szálláshelyeknek be kell zárni, így erre az opcióra is fel kell készülni.
Sokaknak a megélhetése kerül veszélybe, van-e kiút?
Sajnos erre nem tudok pozitív választ adni. Amennyiben a KKV szektorban megszűnnek a vállalkozások bevételei, a tartalékok pedig elfogynak, sajnos a bezárás mellett kell majd dönteniük, ez pedig munkahelyek megszűnésével járhat. Bízom benne, hogy ebből kevés lesz, és hamar megoldódik a helyzet ami után újra munkába állhatnak.
Azt tudom javasolni, hogy mindenki tartsa be azokat a kéréseket, amiket a járványügyi szakemberek kérnek, minél többen maradjanak otthon ezzel tehet mindenki egyénileg azért, hogy a lehető leghamarabb helyreálljon a rend. Ezzel érhető el az is, hogy a munkahelyeken is rendbe jöjjön a helyzet. Kitartást kívánok mindenkinek!
Itt veheted fel a kapcsolatot Attilával: hello@akomo.hu
Major Zsuzsanna, hírmenedzser