Szövegterror. Híröngyilkosság. Átverős hírek. Csak az eladás. Elakadtál. Fogalmad sincs, miért nem kattintanak a honlapodra, a blogodra, miért nem osztják a posztjaidat. Pedig olyan jól megírtál mindent. Az elmúlt fél évem arról szólt, hogy megvizsgáltam mit ronthatunk el, mindannyian. Ezt szedtem csokorba.
Újságíró vagyok, teljesen más szemüvegen keresztül látom a szövegeidet, mint te. Tudom, mi az, ami nagy eséllyel berobban majd az online térbe, és akár több híroldal is átveszi, és azt is, hogy mi az, ami talán soha.
Ez a cikk neked szól, ha egy újságíró véleménye érdekel a témában.
Nem a félreütések, nem a helyesírás és nem is a kép, amin kövér vagy riasztja el az olvasóidat, hanem a HAZUGSÁG, az, hogy félre akarod vezetni őket.
1. VEGYÉL!
Eladni akarsz. Erőszakosan, nyomulósan. Te nem érzed, de én igen, és az olvasód is. Akkor is, ha nem ért hozzá, nem látja át szakmailag, hogy megvezeted, érzi. Az olvasód nem hülye. Rengeteg olyan landing oldalt, honlapot, blogot láttam az utóbbi időben, ami folyton azt tolja az arcunkba, hogy iratkozz fel, vegyél, kattints, olvass...
2. KATTINTS TOVÁBB
Ne másold le a gagyi, tartalom nélküli oldalak gyenge, és hányingert keltő trükkjeit. Ne vagdosd el a cikket 5 tovább gombbal, és ne tegyél galériát képenként új oldalra.
3. ÁTVERLEK A CÍMMEL
Tudom, hogy azt hiszed, a bulvár oldalak ezért pörögnek, de nem. Nem leszel hiteles, ha olyan címet adsz, amire kattintva kiderül, hogy teljesen másról van szó. Átvered őket, és nagyobb kárt okozol magadnak, mint hinnéd.
4. A VÉLEMÉNY NEM LESZ MINDIG HÍR
Egy sztár véleménye az. Egy olyan vélemény, ami megbotránkoztat ezreket szintén az. A véleményed egy olyan dologról, amiről bárki megírhatja ugyanazt, hát kuka.
5. KULCSSZÓMÁNIA
Totál látszik, ha valaki csak azért szenvedett ki magából 10 sort, mert telepakolta olyan kulcsszavakkal, amikre szerinte majd keresnek googleben. Lehet, hogy így is lesz, lehet, hogy megtalálnak. De mekkora kapufa, ha megtalál, eljut hozzád, és egy szar cikket talál.
6. BORZALMAS KÉPEK
Írd be googlebe, hogy jogdíjmentes képek. Nagyon sok oldalt ad ki. Használd őket a cikkekhez.
7. HIRDETÉSES KÉPEK
Át fogsz verni. Azt akarod, hogy vegyek tőled valamit. A tipikus kép, rajta egy izgalmas felirat riasztó. Főleg, ha csúnya. Vannak ingyenes app-ok, amik szuperül működnek. Kérlek, ne firkáld tele a cikked fő képét egy rakás béna reklám mondattal. Árt.
8. LEGYEN CÉLOD
Sokkal több cél nélküli vlogot és blogot láttam az elmúlt fél évben, mint olyat, aminek volt értelme. Nem tudom eldönteni sokszor, mit akartok. Eladni egy terméket? Eladni magatokat? Magazint csináltok? Véleményeket írtok valamiről? Tök mindegy miért írsz, de legyen célja. Neked is egyszerűbb lesz, ha tudod, mihez kell szedned a lapokat.
9. NEM TUDJÁTOK MI LEHET HÍRÉRTÉKŰ
Sírok. Szomorkodok. Minden alkalommal, amikor találok egy új videót vagy cikket, és azt látom, teljesen oké, hogy magatokra szabtátok, cuki mondjuk, hogy interjút készítetek, vagy tudósítani próbáltok valamiről. Minőségi anyagot tesztek le sokszor, tényleg, olyan képekkel, amit a helyi tévék is megirigyelhetnek. DE elsuhan mellettem a tartalom úgy, hogy teljesen rossz dolgot hangsúlyoztok, emeltek ki belőle.
Láttam egy interjút Palvin Barbival, annyira cuki volt. Barbi olyanokat elszólt, hogy legalább 5 hírt tudnék írni belőle. A vlogger mégis egy semmitmondó dologra futtatta ki az egészet. Üssétek le a labdákat. Tudom, hogy mindenki tud írni és videózni, de hogy nem érzitek mi a hír, az biztos.
10. FOGALMATOK SINCS, MITŐL LESZ SZEMÉLYES
Nem attól, hogy telerakod jelzőkkel, melléknevekkel a szöveget. Nem is attól, hogy beleteszel egy selfi-et magadról. Nem érzitek, mik azok a pontok, amikre rá lehet ZOOMolni, amik érzelmet váltanak ki. Nem érzitek, hol kell még belekérdezni, mi az a pont, ahol abba kell hagyni a kérdéseket, vagy az, amit meg kell kérdezni még ötször, mert nem kaptál rá választ.
Én őszintén hiszem, hogy az influencerek az új újságírók, műsorvezetők, szerkesztők. Őszintén hiszem, hogy ha vállalkozó vagy, vagy bármilyen művész, kézműves, bármi, meg akarod mutatni magad, és ezt meg tudod tenni értékesen. Nem áll jól mindenkinek minden műfaj, és nem lesz mindenki sztár.
A kulcs az, hogy hiteles, és őszinte tudj maradni abban, mit képviselsz. Ha másokat másolsz, ha összeollózod a szövegeidet a netről, ha külföldi fordításokat jelentetsz meg saját anyagként, az nem jó. Ha saját magadra szabod a híreket, ha tudsz magadról hírt adni, az jó.
Ha segítség kell ebben, akkor tudok segíteni. Átnézem a felületeidet, a szövegeidet, a videóidat, és megmondom, hogyan lehetsz jobb. De minden csak rajtad áll. Jön egy új év. Legyen olyan 2018, amilyet szeretnél.
Készíts olyan tartalmakat, amik erősebbé, igazibbá, őszintébbé tesznek. Mutasd meg magad úgy, és olyannak amilyen valójában vagy. Akkor leszel sikeres, ha ezt jól kezeled.
Major Zsuzsanna